A Budapest Airport angol kzen...
Pter 2005.12.08. 16:26
A vrakozsoknak megfelelen a brit BAA International Ltd veheti meg 464,532 millird forintos ajnlatval a Budapest Airportot. Az r jval meghaladja az elzetes vrakozsokat, s az eddigi legnagyobb egyszeri bevtelt jelenti.
A msodik helyen a nmet Hochtief Airport GmbH, a Hochtief AirPort Capital s a kanadai Caisse de dpot et placement du Qubec sszettel konzorcium vgzett, mg a harmadik a nmet Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide s a Deutsche Bank AG brit lenyvllalata, a HAH Limited alkotta konzorcium lett. Ennek rtelmben pnteken az PV Rt. a brit konzorciummal kezdi meg a trgyalsokat a szerzds vglegestse rdekben.
"Az ajnlattevk bortkjait szerdn 20:19 perckor bontottk ki, 20:45 re adtk ssze a pontszmokat" - ismertette a dntshozatal krlmnyeit Mszros Tams, az PV Rt elnke. Mszros elmondta: cstrtkn mg nem gyztest hirdettek, csak ismertettk a hrom plyz rangsort, ajnlataik alapjn. Kvetkez lpsknt elkezdik trgyalsaikat a BAA-val. Az PV Rt. a privatizci lezrulsa utn nyjt majd rszletes tjkoztatst az gyletrl.
"Nem visznek el semmit, azok kzl, amirt fizetni fognak" - utalt a BA eladst vez politikai vitkra a pnzgyminiszter - "Ha kell, piros-fehr-zldre festhetjk" - prblta eloszlatni az eladst ellenzk ktelyeit Veres Jnos. A miniszter elmondta: megprbljk mg az v vge eltt lezrni a pnzgyi tranzakcit is. Arra a krdsre, hogy a pnzt pontosan mire fordtjk majd, a pnzgyminiszter egyelre nem kvnt vlaszolni.
Valamennyi indul 100 millrd forintos nagysgrend fejlesztseket vllalt plyzatban. A bejelentssel egytt azt is kzltk, hogy a jniusi vagyonrtkels alapjn a vals piaci rtket 150 millird forintban hatroztk meg a teljes 100 szzalkra, mg a most eladott 75 szzalk mnusz egy rszvny rtke 110 millird forintot tesz ki.
A BAA kzlemnyben erstette meg, hogy ktelez rvny ajnlatot tett a Budapest Airport 75 szzalk, mnusz egy rszvnyre. A hr hatsra a Standard & Poor's leminstst valsznst negatv figyellistra vette cstrtkn a brit repltr-zemeltet cgadsi besorolst. A S & P szerint a Budapest Airport hitelbl trtn megvsrlsa rontani fogja a brit cg adskockzati profiljt.
A negatv figyellista a BAA "A plusz" ltalnos hossz tv cgadsi besorolst, az elresorolt, nem fedezett kint lv adssg "A", illetve "A plusz" osztlyzatait, valamint az "A-1 plusz" rvid tv adsosztlyzatot rinti. - kzlte a Standard & Poor's. A hitelminst kzlte, hogy ha a tranzakci vgbemegy, az vrhatan a BAA besorolsainak egy osztattal trtn visszaminstst fogja eredmnyezni.
Nehz privatizci
Rgs t vezetett addig, amg az PV Rt. megtallta az idelis vevjelltet: idn csak msodik nekifutsra sikerlt gyztest hirdetni a tenderen. Az PV Rt. 2005. jnius 6-n tette kzz plyzati felhvst Ferihegy zemeltetsi jognak, valamint rszvnyei hromnegyede, mnusz egy szavazat rtkestsre. Az elvlogats plusz ktforduls plyzatra sszesen 11 plyz jelentkezett.

|
 |
Jelents fejlesztseket grnek

|
 |
Az elminst utn, augusztus kilencedikn kellett beadni a plyzatokat, amelyekben elssorban a szakmaisgot, msodsorban az rat rtkeltk. sszesen kilenc plyzat rkezett be az els fordulra. Versenybe szllt Ferihegyrt a brit BAA, az Abertis Group konzorciuma, a dn Copenhagen Airports A/S, a Csnyi Sndor s Demjn Sndor nevvel fmjelzett Mol-OTP-Trigrnit "nemzeti" konzorcium, a spanyol Ferrovial konzorcium, a frankfurti repteret zemeltet Fraport, a nmet Hochtief, az ausztrl Macquarie, illetve az isztambuli repteret zemeltet trk TAV.
Az PV Rt. augusztus 25-n dnttt a msodik fordulba jutkrl. A bortknyits utn ten maradtak versenyben: a BAA, a Copenhagen, a Hochtief, a Fraport s a Macquarie. A legmagasabb sszeg jval fellmlta a vrakozsokat: a Hochtief lltlag 390 millirdot ajnlott Ferihegyrt. Veres Jnos pnzgyminiszter kijelentette: rekordbevtelt vr a privatizcitl. A tovbbjutknak elvileg november msodikn kellett volna leadniuk ktelez rvny ajnlatukat a BA Rt.-re.
Idkzben azonban elkezdtek mozgoldni a Budapest Airport Rt. dolgozi. A BA Rt. zemi tancsa augusztus 1-jn krelmet nyjtott be a Fvrosi Munkagyi Brsghoz, amelyben "kri a privatizcis s a plyzati kirsra vonatkoz dntsek rvnytelentst". A dolgozk arra hivatkoztak, hogy a tulajdonos PV Rt. a tender kirsa eltt nem egyeztetett velk. A Fvrosi Munkagyi Brsg augusztus 29-n helyt adott a dolgozk kvetelsnek, s rvnytelenn nyilvntotta a Ferihegy-tendert.
 |

|
 |
Az alkalmazottaknak nem tetszik az elads

|
Az PV Rt. szeptember 7-n megfellebbezte a brsg hatrozatt, ugyanakkor Vgi Mrton, a privatizcis szerv vezrigazgatja kijelentette: az PV Rt. rvnyesnek tekinti sajt eljrst, s az eredeti temterv szerint folytatja a Budapest Airport eladst. A Fvrosi Brsg szeptember 30-n azonban a dolgozknak igazat ad munkagyi brsgi dntst hagyta jv, a privatizcis plyzatot pedig rvnytelennek nyilvntottk.
A megtorpedzott tender helyett az PV Rt. villmgyorsan j plyzati kirst dolgozott ki, kzben trgyalsok folytak a msodik fordulba kerlt t plyzval. A dolgozk oktber tdikn kaptk meg egyeztetsre az j plyzati kirst. Ekzben Szalay-Berzeviczy Attila BT-elnk levlben fordult Gyurcsny Ferenc miniszterelnkhz, hogy fjja le a privatizcit, s helyette a tzsdn rtkestse a BA Rt. rszvnyeit - ez egybknt egybevgott a dolgozk kvetelsvel is.
A megbukott tendert oktber 21-n vonta vissza az PV Rt., s helyette j, meghvsos plyzatot rt ki. Ferihegy zemeltetsre a BAA-t, a Copenhagent, a Fraportot, a Hochtiefet s a Macquarie-t hvtk meg. Oktber 24-n a brit sajtban megjelent rteslsekbl kiderlt: a BAA akr ktmillird eurt, azaz tszzmillird forintot sem sajnlna Ferihegyrt. Erre vlaszul msnap, a Koppenhgban amgy is tulajdonos Macquarie bejelentette: megvsroln a dn reptr tbbsgi tulajdont. Az zletre val tekintettel elszr a dn, majd az ausztrl fl is kiszllt a versenybl. Az egyforduls plyzatot vgl oktber 28-n rta ki az PV Rt. A hrom ktelez rvny ajnlat november 14-n rkezett meg a privatizcis hatsghoz.
|